Rekisteröidy

Oletko unohtanut?
salasanasi tai
sähköpostiosoitteesi
user_icon
Uusi käyttäjä? Tervetuloa!
Rekisteröidy tai tunnistaudu Facebookin kautta
Rekisteröidy
Uutuustiedotteet lähetetään noin kerran kuukaudessa. Etu/tarjous viesteissä kerrotaan mahdollisista vuokrauseduista ja -tarjouksista ja niitä lähetetään muutaman kerran vuodessa.

Syötä kuvassa näkyvät kirjaimet alla olevaan kenttään.
Kirjainkoolla ei ole merkitystä.

Voit myös kirjautua
Facebookin kautta.

Usein Kysyttyä

Uudelle Käyttäjälle

Millä selaimilla palvelu toimii?

Firefox, Chrome, Safari, Konqueror, Opera ja Internet Explorer, joihin on asennettu Flash-plugin.

Mikä nopeus vaaditaan Internet-yhteydeltä? Missä Internetoperaattoreissa toimii?

Hyvälaatuiseen elokuvakokemukseen suositellaan vähintään 2 Mbit/s nopeuden liittymää. Alle 2 Mbit/s nopeudella elokuva ei välttämättä näy parhaalla mahdollisella resoluutiolla ja elokuvassa saattaa esiintyä ajoittaista hidastelua tai pysähtelyä. Tietoliikenneliittymän nopeuden voi testata sivustolla olevalla ”testaa liittymäsi nopeus” työkalulla.

Elokuvia voi katsella kaikkien tunnettujen Suomalaisten Internetoperaattoreiden verkoissa Suomessa.

Voinko tallentaa elokuvan itselleni ja katsoa sitä useamman kerran?

Et, tämä ei ole elokuvan vuokrausehtojen mukaista ja siksi elokuvat on suojattu DRM-tekniikalla. Ellei suojausmodulia ole jo asennettu, Flash player lataa ja asentaa sen automaattisesti.

Voinko katsoa maksamani leffan myöhemmin? Miten?

Elokuvan voi katsoa maksamisen yhteydessä sähköpostiin tulleella koodilla niin pitkään kuin se on Makuuni24h-palvelun valikoimassa. Katselukoodi toimii 24 tuntia siitä hetkestä, kun olet ensimmäisen kerran avannut elokuvan näytöllesi palvelussa. Vuokra-aika on 24 tuntia, ellei elokuvan tiedoissa toisin ole ilmoitettu.

Miten/milloin/miksi elokuvat poistuvat valikoimasta?

Elokuvat poistuvat valikoimista kun maahantuoja päättää vetää ne pois Internet-vuokrauksesta. Yleensä uudet elokuvat ovat katseltavissa vähintään 3-6 kk niiden vuokrattavaksi julkaisusta.

Mistä näen elokuvien ikärajat?

Elokuvan tiedoista.

Miten käytän katselukoodin / lahjakortin?

Valitse haluamasi elokuva normaalisti ja klikkaa "Vuokraa"-kuvaketta.
Seuraavaksi aukeaa maksutoimintoikkuna, jossa on välilehdet "Katsomiskoodilla" ja "Lahjakortilla".
Valitse oikea välilehti ja kirjoita koodi sillä olevaan ruutuun, klikkaa "Käytä"-nappia ja elokuvan katselu voi alkaa.

Mitä maksutapoja vuokraamiseen voi käyttää?

Kaikki suomalaiset verkkopankit
Luottokortit: Visa, Visa Electron, Mastercard, Eurocard(debit ja credit)
Mobiilimaksu Suomalaisista GSM-liittymistä:
Sonera, Elisa, DNA, Ainacom, Saunalahti

Lisäksi lahjakortilla (Lahjakortin numeron syöttämällä sille varattuun kohtaan) voi vuokrata elokuvan.

Miten elokuva vuokrataan ja katsellaan?

Nopein tapa katsella elokuva on hakea palvelusta mieleinen elokuva joko hakemistoista: esimerkiksi kategorioiden alta. Tai hakea se vapaalla tekstihaulla. Kun yksittäisen elokuvan tietonäkymä on avattu ruudulle voidaan elokuva vuokrata klikkaamalla ”vuokraa” kuvaketta tai katsoa trailerin, eli elokuvan esittelypätkän klikkaamalla ”traileri” -kuvaketta.

Seuraavaksi siirryt maksamaan leffavuokrauksen jonka jälkeen sinulle tulee katselukoodi joka on voimassa yhden vuorokauden eli 24 tuntia siitä kun on aloittanut elokuvan katselun eli painanut play-painiketta . Vuokra-aika on 24 tuntia ellei toisin ole leffatiedoissa ilmoitettu (HUOM! sarjat/paketit saattaa olla pidempiäkin vuokra-aikoja). Katselukoodi on voimassa niin pitkään kuin vuokrattu elokuva on nettivideovuokraamon valikoimissa (yleensä vähintään 3kk).

Voit aloittaa leffan katselun heti maksettuasi tai vaihtoehtoisesti katsoa elokuvan myöhemmin antamalla sähköpostiisi saamasi numerosarja katselukoodin vuokraamasi elokuvan syöttöruutuun vuokraa-painikkeen alla.

Kun elokuva alkaa toistumaan katseluikkunassa voit avata sen kokonäytön kokoiseksi klikkaamalla alaoikealla olevaa neliön mallista painiketta ja omilla painikkeillaan laittaa elokuvan pauselle tai jatkaa sen katselua. Alareunassa olevaa aikajanaa hiirellä klikkailemalla voit siirtää elokuvan katselukohtaa.

Normaalit DVD-tason leffat (Ei FullHD) toistuvat oletuksena normaaliresoluutioisessa "med" -muodossa. Joissakin elokuvissa voit parantaa elokuvan laadun korkealaatuiseen "high" -muotoon katseluikkunan alareunassa olevista painikkeista.


Usein kysyttyä

Verkkomaksun turvallisuus?

Makuuni itsessään ei vastaa maksujen välittämisestä vaan niissä käytetään pankkien tai Luottokunnan omia maksurajapintoja, joihin maksaja ohjataan maksutapahtuman yhteydessä. Mobiilimaksujen operaattorina toimii Uphill Oy (www.uphill.fi)


Miten yksityisyyden suoja on huomioitu käyttäjätietoja annettaessa?

Henkilörekisterin ylläpidosta vastaa Makuuni Oy tietoturvallisesti ja vastuullisesti. Tarkempi henkilörekisteriseloste on luettavissa Internetsivustolta. Palvelimet sijaitsevat Viestintäviraston vaatimukset täyttävässä palvelinsalissa teleoperaattorin tiloissa ja tietosisältö on suojattu nykyaikaisilla menetelmillä.


Leffoja on vuokrattu varastetulla puhelimella, miten toimitaan?

Rahanpalautuspyynnöt käsitellään tapauksittain.

Helpdesk kirjoittaa asiakkaan selostuksen mukaan tapahtuneesta ilmoituksen/rahanpalautuspyynnön asiakkaan yhteystietoineen ja tilinumeroineen ja laittaa sen sähköpostilla: makuuni24h@makuuni.fi.
Korvauspyynnöt käsitellään kolmen arkipäivän kuluessa.


Alaikäinen lapsi maksoi elokuvan vanhempien kännykälläni/verkkomaksuilla tms. ilman lupaa. Voimmeko saada rahamme takaisin?

Rahanpalautuspyynnöt käsitellään tapauksittain.

Helpdesk kirjoittaa asiakkaan selostuksen mukaan tapahtuneesta ilmoituksen/rahanpalautuspyynnön asiakkaan yhteystietoineen ja tilinumeroineen ja laittaa sen sähköpostilla: makuuni24h@makuuni.fi.
Korvauspyynnöt käsitellään kolmen arkipäivän kuluessa.


Voiko etukäteen maksetuista elokuvista saada rahoja takaisin (yllättävä rahapula tms..)

Valitettavasti ei voi.


Rahan palautus vikatilanteessa? (jos järjestelmä ei toimikaan, elokuvan laatu on kohtuuttoman huono tms..)

Rahanpalautuspyynnöt käsitellään tapauksittain.

Helpdesk kirjoittaa asiakkaan selostuksen mukaan tapahtuneesta ilmoituksen/rahanpalautuspyynnön asiakkaan yhteystietoineen ja tilinumeroineen ja laittaa sen sähköpostilla: makuuni24h@makuuni.fi.
Korvauspyynnöt käsitellään kolmen arkipäivän kuluessa.


Miten maksetaan, millä voi maksaa?

Kaikki suomalaiset verkkopankit
Luottokortit: Visa, Visa Electron, Mastercard, Eurocard(debit ja credit)
Mobiilimaksu Suomalaisista GSM-liittymistä:
Sonera, Elisa, DNA, Ainacom, Saunalahti

Lisäksi lahjakortilla (Lahjakortin numeron syöttämällä sille varattuun kohtaan, voi vuokrata elokuvan)


Näin varmistan, että Makuuni24h toimii tietokoneellani

Tukisivulta löydät painikkeen: "Tee ensin laitetesti". Painikkeen painallus avaa alasivun, josta voit testata, onko laitteistosi sopiva Makuuni 24h-elokuvien katseluun.

Tarvitset katseluun Adobe Flash Player 11.0:n. Se on ladattavissa täältä: http://get.adobe.com/flashplayer/



Tekniset kysymykset

Tietokoneestani kuuluu äänet, mutta televisiostani ei kuulu.

Mikäli tietokoneesi on kytketty televisioon jollain muulla kuin HDMI-kaapelilla tarvitsee ääniä varten olla oma johtonsa. Johdossa on tietokoneen kaiutinliitäntään kytkettävä stereo plugin-liitin ja television äänituloihin kytkettävä valkoinen ja punainen johto joiden päissä on RCA-liittimet. Toinen johdoista kytketään vasemmanpuoleisen äänilähteen tuloliittimeen ja toinen oikeanpuoleisen äänilähteen tuloliittimeen. Liittimet ovat väriltään yleensä punainen ja valkoinen ja niissä lukee R-inja L-in tai Right-in ja Left-in.


Elokuvien resoluutio näyttää tarkalta tietokoneessani mutta rakeiselta televisiossani

Televisiossa olevat pikselit ovat kooltaan isompia joten kuva näyttää silloin tietokoneesta tarkemmalta kuin televisiosta.


Elokuvien kuvasuhde on erilainen tietokoneeni näytöllä kuin televisiossa

Elokuvan kuvasuhdetta voi yleensä säätää television kuvasuhdeasetuksia säätämällä esimerkiksi kaukosäätimellä.
Mikäli tietokone on kytketty televisioon VGA-liittimellä voi asiaan auttaa myös 2-näytön asetusten muuttaminen näytön asetuksista (windows-koneessa työpöydän päällä hiiren oikeanpuoleista hiiren nappia ja sitten resoluutiota voi säätää erilaisiin kuvasuhteisiin)


Miten katson elokuvaa TV:ltäni

VAIHE 1: Tietokone - ulostulot

Jotta voit kytkeä tietokoneen televisioon, tulee tietokoneessa olla jokin seuraavista ulostuloista.

 

Luettelo on lajiteltu laadun mukaan laskevassa järjestyksessä.

 

 

VAIHE 2: TV - sisääntulot

Televisiossa tulee olla jokin seuraavista sisääntuloista.

Luettelo on lajiteltu laadun mukaan laskevassa järjestyksessä.

 

 

VAIHE 3: Kaapelit

Huomioi ulostulot ja sisääntulot ennen kaapelin hankintaa. Esim. jos tietokoneessa on S-video ulostulo ja televisiossa Scart sisääntulo, hanki S-Video - Scart kaapeli.

 

 

VAIHE 4: Tietokoneen asetukset

Tietokone tulee asettaa lähettämään kuvaa televisiolle. Asetukset vaihtelevat tietokoneittain. Katso lisätietoja näytönohjaimesi ohjekirjasta.

Television käyttäminen tietokoneen kanssa on yllättävän helppoa. Painat vain työpöydällä hiiren oikean puolista nappia, valitset ominaisuudet ja asetat television ensisijaiseksi näytöksi.

Jos käytät kannettavaa tietokonetta, riittää näppäinyhdistelmä fn + F4 (joissain malleissa fn + F5).

 

 

VAIHE 5: Kytke äänet televisiolle

Yllä olevista ulostuloista ainoastaan HDMI siirtää kuvan ohella ääntä. Muita liitäntöjä käytettäessä tarvitaan äänelle oma kaapeli.

Ulostulo äänelle on yleensä merkitty tietokoneessa vihreällä ja on sama kuin kuuloke- tai kaiutinliitäntä.

Minkä äänikaapelin tarvitset, riippuu tietokoneen ulostuloista ja television sisääntuloista äänelle. Yleisin käytetty äänikaapeli on seuraava:


Vaatiiko flash-tuen selaimelta?

Kyllä. Adobe Flash Player 11.0. Ladattavissa täältä: http://get.adobe.com/flashplayer/


Toimiiko Android-, Ipad- tai windows tabletissa?

Ei toimi Ipadissa. Tiettyjen elokuvien katseleminen on kielletty kaikissa Pad-laitteissa. Tieto kerrotaan näkyvästi tällaisen elokuvan tiedoissa ja maksutapahtuman yhteydessä. Muutoin elokuvat toimivat Android- ja Windows- tableteissa.


Toimiiko Android-puhelimessa, Iphone-puhelimessa tai Microsoft-Mobile-puhelimessa?

Toimii Android puhelimissa 2.2, 2.3, 3.0, 3.1, 3.2
Ei toimi iPhonessa
Toimii Microsoft phonessa


Toimiiko X-boxeissa?

Ei.


Toimiiko PlayStationeissa?

Ei.


Leffojen tekstitykset?

Elokuvat on tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.


Leffan katselulaatu?

Elokuvat ovat palvelussa kahdella eri laadulla (resoluutiolla):

720x480
1280x720

Oletuksena elokuvia näytetään parhaalla laadulla, mutta yhteyden vaatiessa pudotetaan näytettävän elokuvan resoluutiotaso automaattisesti alemmas. Katsottavan elokuvan laatua voi myös itse vaihtaa palvelun asetuksista.


Sähköt tai Internetyhteys katkesi kesken katselun, mitä teen?

Voit jatkaa elokuvan katselua haluamastasi kohdasta sähköpostiin tulleella katselukoodilla. Sinun tarvitsee vain avata valitsemasi elokuvan sivu, ja toisto alkaa automaattisesti. Mikäli toisto ei ala, syötä sähköpostiisi saama koodi Vuokraa-painikkeesta avautuvan ikkunan "Katsomiskoodi"-välilehden ruutuun ja klikkaa "Käytä"-nappia, jonka jälkeen elokuvan toisto alkaa.


Mitä jos elokuvan katselu jää kesken vaikkapa sähkökatkon vuoksi? Voinko jatkaa katselua myöhemmin?

Voit jatkaa katselua myöhemmin. Katselukoodi toimii 24 tuntia siitä hetkestä, kun olet ensimmäisen kerran avannut elokuvan näytöllesi palvelussa. Vuokra-aika on 24 tuntia, ellei elokuvan tiedoissa toisin ole ilmoitettu.


Elokuvan traileri näytti elokuvassani hyvältä mutta elokuva alkoi sen jälkeen "nykimään"

Internet-yhteyden nopeus voi vaihdella nopeastikin erityisesti GPRS/3G yhteyttä käytettäessä sekä taloverkoissa joissa yhteys on jaettu useamman käyttäjän kesken.

Voit myös kokeilla laadun säätämistä "low" -tasolle, jolloin elokuvaa voi katsella vanhemmillakin laitteilla ja/tai hitaammillakin yhteyksillä.


Elokuvassa ei ollut suomenkielistä tai ruotsinkielistä tekstiä.

Järjestelmään on valitettavasti päässyt viallinen elokuva ja voit ilmoittaa ongelmasta Makuunille yhteydenottolomakkeella ja pyytää itsellesi uutta katselukoodia.


Elokuvien äänet tai teksti ovat väärin tahdistetut.

Aivan ensiksi kokeile siirtyä videossa eteen- tai taaksepäin, useimmiten tämä korjaa ongelman.
Jos edellisestä ei ollut apua kokeile tyhjentää selaimen välimuisti ja evästeet:

IE:ssä mene "Työkalut" -> "Internet-asetukset" ja klikkaa "Selaushistoria" -osioissa olevaa "Poista" -painiketta. Tarkista, että aukeavassa ikkunassa on valittuna myös "Evästeet" ja klikkaa "Poista".

Firefoxissa mene "Työkalut" -> "Poista historiatietoja" Tarkista, että aukeavassa ikkunassa on valittuna myös "Evästeet" ja klikkaa "Poista tiedot".

Google Chromessa klikkaa "Työkalu" -kuvaketta selaimen oikeassa yläkulmassa. Valiste valikosta "Historia" -> "Poista kaikki selaustiedot" Tarkista, että aukeavassa ikkunassa on valittuna myös "Poista evästeet ja muut sivuston ja laajennuksien tiedot" ja klikkaa "Poista selaustiedot".

Ellei edellisistä toimista ole apua on mahdollista, että järjestelmään on valitettavasti päässyt viallinen elokuva ja voit ilmoittaa ongelmasta Makuunille yhteydenottolomakkeella sekä pyytää itsellesi uutta katselukoodia.


Elokuva nykii elokuvan katselua aloitettaessa.

On aivan normaalia, että elokuvan katselua aloitettaessa voi esiintyä lyhyen aikaa nykimistä, koska elokuvan lataaminen kuormittaa verkkoyhteyttäsi ja tietokonettasi eniten juuri alkuvaiheessa. Tämä vaihe kestää kuitenkin korkeintaan kymmeniä sekunteja ja loppuu yleensä ennen varsinaisen elokuvan alkamista.


Toimiiko myös langattomassa verkossa?

Kyllä toimii.


Miten saan selville mikä yhteys minulla on?

Tietoliikenneliittymän nopeuden voi testata sivustolla olevalla ”Testaa liittymäsi nopeus”-työkalulla.


Mikä nopeus vaaditaan Internet-yhteydeltä? Missä Internet-operaattoreissa toimii?

Hyvälaatuiseen elokuvakokemukseen suositellaan vähintään 2 Mbit/s nopeuden liittymää. Alle 2 Mbit/s nopeudella elokuva ei välttämättä näy parhaalla mahdollisella resoluutiolla ja elokuvassa saattaa esiintyä ajoittaista hidastelua tai pysähtelyä. Tietoliikenneliittymän nopeuden voi testata sivustolla olevalla ”testaa liittymäsi nopeus” työkalulla.

Elokuvia voi katsella kaikkien tunnettujen Suomalaisten Internet-operaattoreiden verkoissa Suomessa.


Millä käyttöjärjestelmillä palvelu toimii ja minkälaisia tehoja tietokoneelta vaaditaan?

Palvelu toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä:

Mac OS X v10.6 tai v10.7 (32-bit ja 64-bit)
Windows XP (32-bit), Windows Vista (32-bit ja 64-bit), Windows 7 (32-bit ja 64-bit)
Linux: openSUSE® 11.3 (32 bit and 64 bit) tai uudempi, Red Hat Enterprise Linux 5.6 tai uudempi ja Ubuntu 10.4 LTS tai uudempi
Android™ 2.2, 2.3, 3.0, 3.1, 3.2

Palvelu toimii tietokoneilla jotka pyörittävät ongelmitta ko. käyttöjärjestelmiä.



Muuta kysyttyä

Toivoisin (vaikkapa liikkeessä olevaa) elokuvaa YYYY netistä vuokrattavaksi, onko se tulossa?

Toivomuksia voi laittaa osoitteeseen: makuuni24h@makuuni.fi


Onko vuokrattavaksi tulossa (esim. nyt elokuvateatterissa pyörivä) elokuva XXXX, milloin?

Yleensä uutuuselokuva tulee vuokraamoihin 6 kuukauden kuluessa julkaisusta.